Na Radarze – DWERGAR

Już raz „na radarze” mieliśmy grę o podobnej tematyce, było wtedy o krasnoludach i kopalniach (patrz: Kawerna Jaskinia kontra Jaskinia). Dziś natomiast mamy dla Was parę zdań o grze Dwergar i…. znowu jest o krasnoludach, ale… w zupełnie innym wydaniu. Tytułowy Dwergar to fantastyczne miejsce – kopalnia, pełna górników – krasnoludów, inżynierów – krasnoludów, kowali – krasnoludów. Wspólną ich pasją jest praca… Hej ho, hej ho.

Autorem gry jest Jan Madejski (twórca m.in. jednej z ulubionych gier naszej córki: „Totalne Zasmoczenie”), ilustracje wykonał Piotr Sokołowski. Grę wydało wydawnictwo Granna w 2020 r. Czas rozgrywki: 60 – 120  minut, liczba graczy: 2 – 4, minimalny wiek gracza: 12+. Gra zawiera mechanizmy: Action Points, Events Worker Placement, Different Worker Types.

Każdy z graczy zarządza swoim klanem krasnoludów. Wygrywa ten, kto realizując projekty, zdobędzie najwięcej punktów zwycięstwa. Rozgrywka toczy się przez 10 rund. W trakcie każdej z rund, gracze wykonują swoje trzy akcje z jedenastu dostępnych. W trakcie tych akcji, można wydobyć zasoby (kamień, żelazo, złoto i kryształy), przetwarzać je, a następnie wykorzystać do realizacji projektów, co z kolei przynosi nam punkty zwycięstwa. W grze poza zasobami wydobywanymi z kopalni, występuje jeszcze piąty zasób – ciepło. Wytworzenie ciepła jest efektem pracy wielkich krasnoludzkich pieców i wprawia w ruch potężne maszynerie Królestwa Dwergaru. Ciepło jest zasobem nietrwałym, w związku z czym, niewykorzystane – przepada. Wyróżnia się Krasnoludów Robotników, które ze względu na swoją specjalizację mają różne kolory: fioletowy inżynier, biały kowal, pomarańczowy hutnik.

Co sądzę o grze?

  1. Ilustracje: są naprawdę bardzo ciekawe, intrygujące i po prostu ładne, a do tego można wyłapać kilka ciekawych smaczków z pewnej słynnej sagi o pierścieniu. Nawet spód głównej planszy przedstawia Królestwo Dwegaru – to in plus, minus natomiast za słabe rozgraniczenie barw kamienia i żelaza przy piecach – serio, ciężko rozróżnić.
  2. Wybór trzech akcji z jedenastu dostępnych, powoduje, że trochę trzeba pogłówkować, gdzie i jak się ruszyć, aby zrealizować swoje cele. Ważne też, jakiego koloru robotnika zdecydujemy się użyć, wykonując akcję lokacji, ponieważ kolor robotnika ma wpływ na możliwość wykonania akcji dodatkowych.
  3. Kolejny ciekawy motyw, to akcja kopalni, gdzie samo wydobycie zasobu, nie gwarantuje jego otrzymania. W przypadku gry dwuosobowej, do dyspozycji jest 5 wózków i aby otrzymać zasób, należy wykonać akcję przekładni. Niekiedy, by otrzymać zasoby, zdani jesteśmy na przeciwnika, który w swojej turze, zdecyduje się wykonać tę akcję.
  4. Gra jest regrywalna – zapewnia to dość spora liczba kart projektów i kart wydarzeń, ponadto, podczas przygotowania do gry, z osiemnastu pionów robotników, usuwa się losowo sześciu, co również powoduje zróżnicowanie poszczególnych partii.
  5. Unikatowym rozwiązaniem jest wykorzystanie grysu pomalowanego w czterech kolorach, jako zasobów – zdecydowanie robi klimat.
  6. Całość gry jest genialnie spakowana – w kartonowych skrzyneczkach! 

Podsumowując, gra nie jest łatwa, BGG oceniło poziom trudności na 3,14/5 – pod tę ocenę, możemy się podpiąć – instrukcja zawsze w zasięgu ręki. Całokształt gry wg BGG to 7,9/10 – my dajemy jej 7,5/10 ze względu na to, że nie do końca odnajdujemy się w temacie Krasnoludów. Gra jest dobra, chętnie w nią zagramy, możemy ją polecić, ale ze względu na  temat nie trafia do naszej kolekcji.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *